rinzegoeshk.reismee.nl

Het verkennen van Hong Kong

Vandaag (1 september) is het eindelijk zover, de start van het semester is hier. De afgelopen 2 weken zijn een aaneenschakeling van avonturen geweest waarbij ik de stad, de omgeving en de andere uitwisselingsstudenten goed heb leren kennen.

Laat ik allereerst eens ingaan op een aantal cultuurverschillen, want hoewel Hong Kong een ontzettend Westers-georiĆ«nteerde stad is, domineert de Aziatische cultuur hier vooral. Dit uit zich bijvoorbeeld in de taal. Niemand van de uitwisselingsstudenten had verwacht dat de taal ooit een barriĆØre zou vormen in het dagelijks leven in Hong Kong, echter, niets is minder waar. In restaurants spreekt meestal hooguit Ć©Ć©n ober een woordje Engels, maar ik heb regelmatig meegemaakt dat er vrijwel geen Engels gesproken wordt. Zoā€™n barriĆØre moet je dan maar oplossen door een restaurant uit te kiezen waar je een menu met plaatjes hebt, zodat je het gewenste gerecht kunt aanwijzen. Vlakbij de campus zit ook een eettentje waar het Engels vocabulaire bestaat uit: ā€˜beefā€™, ā€˜noodlesā€™ en ā€˜thank youā€™, laat dat nu net genoeg zijn om een voedzame maaltijd te kunnen bestellen!

Nu ik het toch over restaurants heb, in de iets luxere Chinese restaurants wordt de tafel gedekt met een bordje (voor de afval), een bakje (om uit te eten), een lepel, stokjes en een kopje voor de thee. Nu blijkt dat het de gewoonte is om eerst thee in het bakje te gieten en daar de lepel, de stokjes en het kopje in te wassen, zodat je weet dat alles schoon is. Bij de restaurants waar dat tot de mogelijkheden behoort is mijn angst voor voedselvergiftiging nu net het kleinst, maargoed. Een ander cultuurverschil is dat de locals minder mondig zijn dan Europeanen en Amerikanen. Hoe vaak ik nu al wel niet in een rij heb gestaan waarin schaamteloos wordt voorgedrongen en er niemand is die er wat van zegt gaat mij werkelijk te boven. Op het moment dat je dan zelf wĆØl lang moet wachten kan dat behoorlijk frustrerend werken.

Dan iets over mijn belevenissen tot nu toe. Zoals ik al mijn vorige blog heb aangegeven hebben Sjoerd en ik al aardig wat van Hong Kong verkend. Deze trend hebben we na aankomst op de campus voortgezet met wisselende groepjes mensen. Er is een Facebookgroep in het leven geroepen waarin mensen met een plan anderen uitnodigen om mee te gaan. Bovendien organiseert de universiteit ook een aantal culturele uitjes. Met de uni zijn we (nogmaals) naar ā€˜The Peakā€™ geweest, nadat we een wandeltocht langs de geschiedenis van Hong Kong hebben gemaakt. Klinkt interessant, maar met een temperatuur van 33 graden en een luchtvochtigheid van rond de 70 procent wordt dat al een stuk minder leuk. Ik ben ook naar het vissersdorpje Tai O geweest op culturele excursie. Alle vis die daar wordt gevangen wordt gedroogd, wat zorgt voor een gruwelijke stank in het hele dorpje. Aldaar hebben we ook een aantal Kung Fu posities geleerd van een echte Shaolin meester.

De oriƫntatie van de universiteit was minder interessant. Vooral veel speeches en weinig actie. Het feit dat je in introgroepjes zit met locals die allereerst verlegen zijn en bovendien slecht Engels spreken helpt daar ook niet aan mee. Daarom hebben we maar een hoop dingen zelf georganiseerd.

Zo hebben Sjoerd en ik een aantal kloosters bezocht in Tsuen Wan. Adembenemend kende ik vooral als bijvoeglijk naamwoord, maar daar heb ik aan den lijve ondervonden dat het je dus echt kan gebeuren, zonder adem komen te zitten omdat iets zo indrukwekkend is.

We zijn een aantal keer naar het strand geweest, hebben een natuurpark in het noorden van de New Territories bezocht en zijn een paar keer wezen stappen (vanavond weer, jeeeej).

Ook ben ik voor het eerst van mijn leven naar Disneyland geweest en heb ik de aangrenzende stad Shenzen bezocht. Deze ligt op het vasteland van China, dus er moest een visum en dergelijke geregeld worden. Mooie ervaring, maar ik verkies het vrijere Hong Kong toch boven het striktere China.

Als ik al mijn avonturen zou moeten beschrijven zou deze blogpost zeker twee keer zo lang worden en die verveling wil ik jullie besparen. Om de volgende stap van ons avontuur een mooie start te geven zijn Sjoerd en ik gisteren naar de Ozone Skybar geweest voor een drankje met spectaculair uitzicht. Vandaag beginnen dus de colleges.

Om met de woorden van mamaā€™s grote held Spongebob deze blog af te sluiten: ā€œIk ben er klaar voor!ā€.

------------------------------------------------------English-----------------------------------------------------------

Today (September 1st) it is finally here, the start of the semester! The past two weeks have been a chain of adventures during which Iā€™ve gotten to know the city, the surroundings and the other exchange students.

Let me first tell you something about some of the cultural differences. Even though Hong Kong is very Western oriented, the Asian culture is very dominant here. This becomes apparent in language. None of the exchange students expected language to be a barrier in Hong Kongā€™s day to day life, however, the opposite is true. In most restaurants mostly one waiter speaks English, but the amount of times that we just had to point at pictures on the menu has been crazy. Close to campus thereā€™s a noodle place where the English vocabulary mainly consists of ā€˜beefā€™, ā€˜noodlesā€™ and ā€˜thank youā€™. Thatā€™s just enough for a good meal!

Since Iā€™m talking about restaurants now anyway, let me tell you what the more fancy restaurants do. They serve your table with a plate (for bones), a bowl (to eat from) a spoon, chopsticks and a cup for the tea. What I learned during one dinner is that it is a custom to pour tea in the bowl and use it to rid the bowl, the teacup, the chopsticks and the spoon of any possible bacteria. The restaurants where this is customary are generally the cleanest, so I donā€™t fully get why they do this. Another cultural difference is that the locals are much more shy than Europeans and Americans. I have been in so many queues where people blatantly skip the line and nobody tells them off, it is very frustrating. Especially since the others do have to wait in line.

Let me tell you something about the things Iā€™ve done. As I mentioned in my previous post, Sjoerd and I already did some exploration in Hong Kong. After we arrived on campus we continued this habit with exchange students from campus. There is a Facebook-group for the exchange students where people share their plans and issue open invitations for people to join. Next to that we also went on some cultural excursions with the university. Iā€™ve been to the Peak with the university (again) after we went on a walk past some of Hong Kongā€™s historical sites. Sounds interesting, but doing this in 33 degrees Celcius and a humidity of 70 per cent this is less appealing. We also went to fishing village Tai O. All fish that they catch is dried, which gives the entire village a horrible smell. We also got a Kung Fu lesson there from an actual Shaolin master.

The university orientation was less interesting. Mainly speeches and no action. Some parts of the program were in groups with shy locals, which is terrible. They donā€™t dare to speak to you, so itā€™s very boring. Thatā€™s why we decided to do some other things.

Sjoerd and I visited a couple of monasteries in Tsuen Wan. Breath taking is a description I never took seriously, until I visited these monasteries. They are absolutely amazing! We have been to the beach a couple of times, visited the Hong Kong Wetlands and been to the famous party strip of LKF a couple of times.

Also, Iā€™ve been in Disneyland for the first time of my life and I visited Shenzen in mainland China. Shenzen was a nice experience, but I prefer the liberal Hong Kong over the strict mainland.

If I would list all of my adventures here, this post would have become twice as long and I want to save you that boredom (and me the effort). To give the next chapter of our adventure a good start, Sjoerd and I went to the Ozone Skybar yesterday for a drink with an amazing view. Today lectures will start.

To speak in the words of Spongebob Squarepants: ā€˜Iā€™m ready!ā€™

Reacties

Reacties

mama

Weer een prachtig verhaal Rinze! Wat fijn dat wij met je mee mogen genieten.
Enneh Spongebob mijn held?????????????

Ans Gerritsen

Mooi verhaal Rinze, leuk om te lezen ????
Succes op de universiteit????????

papa

Wat een mooie en indrukwekkende verhalen. Ik hoop dat je op de
Uni ook leuke en vooral goede indrukken op doet.
Ik wens je er een geweldige studie.

Marianne de Kreij-Verheul

Wat leuk Rinze om op deze manier te kunnen volgen Hoe het jou vergaat in het verre Hong Kong. Je bent wel echt in een andere wereld terecht gekomen. Veel succes bij de universiteit vandaag.

Ans

Mooi Rinze. Leest prettig. Ga zo door,

Carline

Superleuk op deze manier jouw avonturen te kunnen volgen in Hongkong! Volgens mij heb je het reuze naar je zin. Veel succes op de universiteit en ik kijk uit naar je volgende blog!

oma en opa

we genieten van je mooie verhalen; oma vroeg zich af of je door al die indrukken etc. al afgevallen bent.

Yvje

Leuk om te lezen! Die afsluiting vooral, dat doet het hem. Miss you

oma Hartman

Hallo Rinze,
Ik heb je leuke belevenissen gelezen, wat een prachtige ervaring voor jou. Fijn op deze manier mee te kunnen genieten. Ik hoop nog vele berichten van je te lezen. XXX

Marjon

Wat een prachtig avontuur! Je schrijft er heel leuk over! We blijven je volgen! Groetjes van ons allemaal

Jeannette

Wat een leuke stukjes schrijf je. Mooie belevenissen met of we een stukje met je mee mogen gaan.... veel succes met je studie. Hoe ervaarde je dat de eerste dagen?

nr.3

Hallo Rinze, leuk om je te volgen!
Een hele belevenis en ervaring!
In een hele andere wereld!
Heel veel succes met je studie!
Zet hem op!
En natuurlijk veel plezier daar!
Hartelijke groeten JosƩ en Tonny

henk en henny

Wat een ervaringen. Het lijkt me, dat een dag meer dan 24 uur moet tellen met zoveel indrukken. Succes met de studie

Ria

Leuk om te lezen dat je het er naar je zin hebt!
Geniet ervan.

Lianne Gasseling

Hoi Rinze,

Van je moeder net het blog gekregen en dus direct natuurlijk gelezen! Wat ontzettend leuk dat ik met je mee mag reizen! Ik lees het al, je bent echt in China, ik herken alles! Ze hebben je geen lepel aangeboden toen ze zagen dat je niet gewend bent met stokjes te eten? dat is ons wel eens overkomen. En maar afwachten wat je te eten krijgt oh zo herkenbaar.....ik denk dat je als een halve chinees terugkomt, want met Engels kom je niet ver lees ik.....haha
Je hebt al heel wat ohs- en ahs gehad lees ik wel en dat al in een korte tijd! Ik wens je heel veel plezier en veel succes op de universiteit. groetjes Lianne

nr.3

Hallo Rinze,

alle goeds gewenst in 2017!!
Heel veel plezier nog daar!!
Voor je het weet, is het alweer voorbij.
Groetjes Tonny en JosƩ

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!