rinzegoeshk.reismee.nl

Final blog

Door een technisch probleem zitten er geen foto's bij deze blog, ik hoop dat later te kunnen aanpassen

Dit is het dan, mijn laatste blog over het afgelopen half jaar. Er is een hoop te vertellen, ik ben namelijk net weer thuis na een maand rondgereisd te hebben in Vietnam.

Op 29 december stapten Sjoerd en ik in een vliegtuig naar Hanoi. Eenmaal daar aangekomen duurde het ruim anderhalf uur voordat we in de stad zelf waren. Met een beetje richtingsgevoel kwamen we bij ons hostel uit. Het Hanoi Backpackers Hostel had iedere avond een Happy Hour met een uur lang onbeperkt gratis bier. We hebben deze prachtige stad uitgebreid verkend. Er zijn zeer duidelijke Franse invloeden te zien in Hanoi, wat het een uniek karakter geeft. Het hoogtepunt op deze eerste stop was Oud en Nieuw. We zijn begonnen bij het Happy Hour van het hostel, waarna we met een groepje backpackers ergens gegeten en gedronken hebben. Vervolgens zijn we naar een Heineken podium gegaan waar een aftelconcert plaatsvond. Kort na twaalven was de meeste lol er al wel af en rond half 1 werd alles zelfs al gesloten door de politie.

Onze volgende stop was de Ha Long baai, specifiek het eiland Cat Ba. Dit gebied zat vol met krijtrotsen waar je prachtig tussendoor kon varen. We zouden er twee dagen blijven, het zijn er vier geworden omdat het ons zo goed beviel. Absoluut hoogtepunt van ons verblijf in de baai was de boottocht met gids. Deze liet ons de mooiste dingen van de baai zien en vertelde ons er ook en hoop over. We zijn daar gaan kayakken in de prachtige omgeving. Het werd wel een beetje spannend toen we door een grot moesten waar zo’n meter ruimte was tussen het plafond en het water. Het was ontzettend krap, maar absoluut waard om het te doen. Ook hebben we op Cat Ba voor het eerst een scooter gehuurd.

De derde bestemming was Ninh Binh, waar de omgeving Tam Coc het volgende natuurspektakel was. Dit gebied staat bekend als de droge Ha Long baai, met dezelfde landschappen hoewel er geen zeewater was. In plaats daarvan zaten er rijstvelden tussen de rotsen. Helaas voor ons was de rijstoogst al binnen, waardoor rijstvelden op dit moment moddervelden waren. Desondanks was de omgeving prachtig.

Vanuit Ninh Binh zijn we naar Hué gereisd met een nachtbus. Dat betekent liggen op een tuinstoelmatras en amper slapen ’s nachts. In Hué vonden we al snel een hostel. De stad had weinig te bieden buiten de citadel. Hué was vroeger de keizerlijke hoofdstad, dus we konden de oude keizerlijke paleizen en graftombes bewonderen. Ook kon je de invloed van de Vietnam oorlog goed voelen. Hué was een van de eerste locaties die werd aangevallen tijdens het Tet-offensief, er waren dus nog kogelgaten in de muren te vinden. We zijn ook naar een verlaten waterpark geweest, een sinds kort zeer bekende toeristische locatie.

Omdat er verder niet veel te zien was in Hué hebben we een scooter gehuurd waarmee we naar onze volgende bestemming konden reizen. Die bestemming was de havenstad Hoi An. De rit van 150 kilometer voerde ons langs de kust en door de bekende Hai Van pas. Het weer was niet ideaal, maar de rit was prachtig. Aan het eind van de dag kwamen we aan in Hoi An. We hoorden veel verhalen over hoe gezellig de stad was. Het historische centrum was absoluut mooi, maar de stad zelf was veel te toeristisch. Het is volledig afgestemd op toeristen, wat een beetje een mismatch is met de historische architectuur.

Na Hoi An kwamen we in Nha Trang. Dit is een bekende badplaats, die helaas echter vooral wordt bezocht Russen. Omdat onze nachtbus ons om 5 uur ’s ochtends afzette konden we nog niet inchecken in het hostel. Daarom hebben we een stadswandeling gedaan en meteen alle bezienswaardigheden bekeken. Toen we wel in onze kamer konden zijn we naar het strand geweest, waar de golven zo ontzettend hoog waren dat we uit veiligheidsoverwegingen op een gegeven moment maar weg zijn gegaan.

Nha Trang was alleen maar een korte tussenstop voor ons, dus de volgende dag zijn we met een bus naar Dalat gegaan. Deze plaats staat ook bekend om de prachtige natuur. Deze hebben we grondig verkend met scooters en zo hebben we de vele watervallen in de buurt kunnen verkennen. We zijn een avond gaan stappen met de locals en hadden elke avond ‘family dinner’ in het hostel met vrijwel iedereen die er logeerde.

Onze eindbestemming was de stad Saigon, nu bekend als Ho Chi Minh City. Daar hebben we wederom de stad zelf verkend en daarnaast twee uitstapjes gedaan naar de omgeving. Onze eerste excursie was naar de Mekong Delta. Daar hebben we meerdere eilanden bezocht, een klein beetje kunnen zien van het dagelijks leven en veel geleerd over de lokale cultuur. Ook heb ik er krokodillen gevoerd. Het tweede uitstapje voerde ons naar de Cu Chi tunnels, waar tijdens de Vietnam oorlog guerrilla’s verscholen zaten. Ook zijn we naar het oorlogsmuseum geweest.

Vietnam is een prachtig land dat erg divers is. Omdat we in Hong Kong al genoeg van het stadsleven hadden meegemaakt vonden we het leuker om veel natuur te zien in Vietnam. Het eten is over het algemeen veel lekkerder dan in Hong Kong. De rijst is minder plakkerig en er worden meer groenten geserveerd. Ook word er goed bier gebrouwen in het land, elke regio heeft zijn eigen biermerk, maar er zijn grote verschillen in kwaliteit tussen de regio’s.

Na onze rondreis in Vietnam zijn we nog twee dagen in Hong Kong geweest, waar we nog een keer van het uitzicht op de Peak hebben genoten en afscheid hebben genomen van de stad. Onze terugreis verliep voorspoedig, vliegen met Emirates gaat meestal vrij soepel. De terugreis duurde 22 uur, terwijl het door het tijdverschil op de klok maar 13 uur duurde. Hierdoor heb ik een lichte jetlag op dit moment, maar dat zal denk ik snel verdwijnen.

Morgen begint mijn tweede semester van dit jaar en ga ik dus weer vol aan de bak.

Bedankt voor het volgen van mijn blog,

Rinze

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------English--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

This is it, my final blog about the past half year. I have a lot to tell, since I just arrived home from my adventure including my travel through Vietnam.

On December 29th Sjoerd and I got on a plane to Hanoi. Once we arrived it took us around 1,5 hours to get to the city itself. With a small sense of direction we arrived at hour hostel. The Hanoi Backpackers Hostel where we stayed had a Happy Hour every day, which meant an hour of free, unlimited beer. We took quite some days to explore this beautiful city. There were many, very obvious French influences in Hanoi, giving the city a unique blend of European and Asian. The highlight of this first stop was definitely New Year’s Eve. We started the evening at our hostel’s Happy Hour, after which we had dinner and more beer with a group of backpackers. Then we went to the Heineken stage hosting a countdown party. Shortly after midnight the most fun was done however and around 00.30 the police even shut down most of the bars.

Our next stop was the Ha Long bay, more specifically the island of Cat Ba. The area was full of beautiful limestone islands, giving spectacular views. We planned to stay two days, however ended up staying four because we just had too much fun. The absolute highlight of our stay was the one day boat trip we took through the bay. Our guide showed us the most amazing (and less touristic) parts of the bay and told us plenty about the area. We went on a kayak trip in the bay. It became slightly less fun when we were supposed to go through a cave with less then a meter of space between the water and the cave ceiling. It was very claustrophobic, but definitely wort hit. Cat Ba was also the first destination we rented a motorbike.

Our third destination was Ninh Binh, a small rural town close to Tam Coc, which is known for its spectacular nature. This area is known as the dry Ha Long bay, with roughly the same landscapes, however seawater was traded for rice paddies. The only downside was that the rice had been harvested already, making the rice paddies mudpuddles. Despite that the area was amazing.

From Ninh Binh we travelled to Hué by nightbus. This means sleeping on a thin matress and barely sleeping. In Hué we quickly found a hostel. The city itself had little to offer besides the citadel. Hué used to be the imperial capital, therefore we could admire the imperial palace and the tombes. During the Tet-assault Hué was one of the cities that was hit very hard. You could even find bulletholes in the walls. We also went to an abandoned waterpark, which has become a tourist attraction in recent years.

Because Hué had little more to offer we rented a one way scooter allowing us to drive to our next destination. This was the harbour city of Hoi An. The 150 kilometer drive took us past the coast and over the famous Hai Van pass. The weather was not ideal, but the drive was amazing. In the evening we arrived in Hoi An, a city we had heard plenty about. The historic centre was definitely beautiful, however we found it too touristic. Therefore we decided to quickly move on.

The next stop was Nha Trang. This is a famous bathing place, unfortuately mainly famous for Russians. Because our nightbus arrived at 5 in the morning we decided to walk through the city and ended up seeing every highlight within a couple of hours already. In the afternoon we went to the beach, with waves so high that we had to leave after a while for our own safety.

Nha Trang was only a short stop for us, so the next day we took a busride to Dalat. This place is known for the beautiful nature. We discovered the area thoroughly by motorbike, allowing us to see most of the waterfalls. We went out with some locals and every night our hostel had ‘family dinner’ where we dined with all the other backpackers.

Our final destination was the city of Saigon, now known as Ho Chi Minh City. We, once again, explored the city and did some trips to the surroundings. One excursion took us tot he Makong Delta. There we visited multiple islands, we could see a little bit aboput daily life and learned a lot about local culture. I also fed crocodiles! Our second trip was tot he Cu Chi tunnels, where several guerilla’s hid during the Vietnam war. We also went to the war museum.

Vietnam is a beautiful country that is very diverse. Because Hong Kong had presented us with plenty of city life, which is why we wanted to see more of the nature in Vietnam. The food was generally much better than in Hong Kong. The rice is less sticky and they serve more vegetables. The country also boasts several good beers, with every region having their own brand of beer, but the quality between regions differed greatly.

After our travel in Vietnam we also stayed in Hong Kong fort wo more days, where we enjoyed the view from the Peak once more and said goodbye to the city. Our journey back was well, flying with Emirates is generally fine. The journey back took 22 hours, but because of the time difference the clock said it only took us 13 hours. This caused me to be slightly jetlagged, but that will dissapear soon.

Tomorrow my second semester of the year will start, so I will be working hard again.

Thank you for following my blog,