rinzegoeshk.reismee.nl

De eerste indrukken

Het is de laatste avond in het hostel, dus het lijkt me een goed moment om over de eerste paar dagen te vertellen.

Het afscheid van papa, mama en Jouke was niet leuk, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Bij de gate ontmoette ik Sjoerd. Over de rest van de reis is weinig bijzonders te melden, het vliegen was lang en saai, met over heel India turbulentie. We zijn meteen richting hostel gegaan toen we in Hong Kong aankwamen.

De paar dagen dat we nu in de stad zijn hebben we vooral toeristische dingen gedaan. Zo zijn we wezen kijken op 'The Peak' (uitzichtje wel hoor), hebben we de Star Ferry (en de haventour) genomen en veel meer. Om de stad goed te verkennen is het zeker aan te raden een willekeurige tram of bus te pakken en te zien waar je uitkomt. Op die manier zijn we bij de paardenracebaan van Happy Vally geweest, waar we ook nog een voetbalwedstrijd van Hong Kong FC tegen Kitchee hebben gezien.

Qua eten is het hier wel wennen. Het brood is belachelijk zoet, dus de eerste keer was het schrikken wat ik in mijn mond had. 's Avonds eten we vooral Dim Sum, dat zijn traditioneel Chinese maaltijden (hapjes) aangevuld met rijst.Er wordt alleen maar met stokjes gegeten en bij het eten wordt thee geserveerd. Hoewel het nu nog heel leuk is om van alles te eten denk ik dat ik het ‘normale’ Nederlandse eten zeker ga missen.

Het is hier ontzettend warm, zo’n dertig graden, met een hoge luchtvochtigheid. Gelukkig zien we dat ook de lokale bevolking last heeft van de hitte, dus het ligt niet aan ons. Als er een Chinees is die Engels spreekt zijn ze meestal zeer behulpzaam. Het lukt ons vooralsnog wel redelijk om fatsoenlijk met het openbaar vervoer te gaan (wat hier trouwens geweldig geregeld is!) en de gebruiken qua etiquette goed te volgen. In het gedeelte (Sham Shui Po) waar ons hostel zit zijn vrijwel geen westerlingen te bekennen, wat ons op rare blikken is komen te staan, maar bij de toeristische attracties barst het er in een keer van. Ik denk dat dat ook komt omdat het vakantie is.

Wat me opvalt aan Hong Kong is dat de stad bij vlagen ontzettend groen is. Zeker zo’n 2 kilometer van de kust in Kowloon beginnen de wijken wat ruimer te worden en zijn er een hoop parken en speeltuinen.

Morgen is het tijd om naar de universiteit te gaan, waar het volgende hoofdstuk van mijn avontuur zich zal afspelen. De eerste paar dagen heb ik een soort van introductie. Ik ben zeer benieuwd of het net als in Nederland vooral om het sociale aspect (ZUIPEN!!!) draait of dat het vooral inhoudelijk is (nu mogen jullie raden wat mij leuker lijkt :P). Sjoerd en ik hebben vandaag al een kijkje genomen op de campus (het weer was te slecht om iets toeristisch te doen). Het is klein, maar ontzettend mooi en knus. Dat reisje van vandaag heeft mijn laatste twijfels wel weggenomen,

Ik ga mij hier heel erg goed vermaken!

----------------------------------------------------English------------------------------------------------------------

This is my final evening in the hostel Sjoerd and I are staying in before going to campus, so it seems like it is an excellent idea to describe my first couple of days.

Saying goodbye to my parents and Jouke (my brother) was tough, but it is part of the deal. At the gate at the airport I met Sjoerd. The journey itself was not very interesting, it was mainly long and boring. Over the entire part we flew over India we had turbulence. When we landed we immediately headed towards the hostel.

The couple of days we have spent in Hong Kong we mainly did touristy activities. We went to the Peak on our first day (with quite the view), we took the Star Ferry (and its harbour tour) and much more. To get a good sense of exploration of the city, it is really a good idea to take a random bus or tram and see where you’ll end up. This way we arrived at the horse race track of Happy Valley, where we watched a football match between two professional sides, Hong Kong FC vs Kitchee.

The food is quite different. The bread is ridiculously sweet, so the first bite of bread I took was immediately a shock. We mainly had Dim Sum for dinner, which is typical local breakfast food, mainly small dishes with rice. People only eat with chop sticks and they drink tea with their food. Although it is very nice to eat plenty of new food, I think I will definitely miss my normal Dutch food.

It is very warm here, over 30 degrees Celcius, with a high humidity. Luckily it is not just us that are suffering from the weather, also the locals are struggling. When the locals speak English, they tend to be very helpful. We have managed to use public transport quite smoothly (the public transport has been amazing here!) and the customs in the transport are easy to gather. In the part of the city where our hostel is (Sham Shui Po) there are no expats, which caused some weird looks in our direction, but at the tourist attractions it’s suddenly full of Westerners. I think that’s also because it is summer holiday now.

What I have noticed about Hong Kong is that the city is very green. A couple of kilometres from Kowloon the districts are becoming more spacious and there are a lot of parks.

Tomorrow it is time to go to the university, where the next chapter of my adventure will take place. The first couple of days will be a kind of introduction. I am very curious to find out if it, like in the Netherlands, is centred around the social aspect (DRINKING!!!!) or whether it is mainly focussing on the actual university (you may guess what I’d prefer :P). Sjoerd and I already took a quick peak at the campus today (the weather was too bad to go do something touristy). Campus is small, but very cosy and beautiful. That trip took away my final doubts:

I’m going to have a great time here!